Czasami mozna wyczuc takze klebek zlepionych z soba petli jelita cienkiego.

Czasami można wyczuć także kłębek zlepionych z sobą pętli jelita cienkiego. Opukowo stwierdza się tzw. szachownicę. Polega ona na istnieniu obok siebie głosu bębenkowego i przytłumionego pozostających przeważnie bez zmiany w różnych położeniach ciała chorego. Czasami stwierdza się tarcie otrzewne, nieraz także powiększenie wątroby śledziony. W dalszym przebiegu mogą powstawać przetoki międzyjelitowe lub zewnętrzne, przez które wydala się na zewnątrz ropa z kałem. Wytworzenie się przetoki zewnętrznej nieraz bywa poprzedzone przez zapalenie okołopępkowe (inflammatio periumbilicalis). Objawia się ono miejscami zgrubieniem i zaczerwienieniem powłok brzusznych oz następowym ich przedziurawieniem. Przetoki mogą powstawać i w innych miejscach brzucha, Otorbiony wysięk otrzewny czasami przebija się do światła pętli jelitowej i w ten sposób może być całkowicie lub częściowo wydalony. Postać włóknisto-serowaciejąca rozlanego gruźliczego zapalenia otrzewnej kończy się przeważnie śmiercią, czasami przechodzi w postać włóknisto-zrostową. Najrzadziej spostrzega się wyzdrowienie, a wtedy częściej niecałkowite. Postać włóknisto-zrostowa rozlanego gruźliczego zapalenia otrzewnej może być zejściem postaci wysiękowej bądź włóknisto-serowaciejącej. Jeżeli postać włóknisto-zrostowa- powstaje od razu jako sprawa pierwotna, to w obrazie klinicznym przeważają objawy zależne od cechujących tę postać zrostów i postronków otrzewnych. Chorzy uskarżają się zwykle na silne bóle w brzuchu oraz na zaparcia lub biegunki. Objawy te zależą od utrudnienia przechodzenia zawartości jelitowej przez jelita, a także od gruźlicy jelit, często towarzyszącej gruźlicy otrzewnej. [hasła pokrewne: leki na sen na recepte wykaz, forskolina skutki uboczne, ginekolog po angielsku ]

Powiązane tematy z artykułem: forskolina skutki uboczne ginekolog po angielsku leki na sen na recepte wykaz