Ilosc plynu w jamie brzusznej zwykle bywa mierna

Postać wysiękową rozlanego gruźliczego zapalenia otrzewnej różnicuje się z puchliną brzuszną przesiękową, z zapaleniem otrzewnej kiłowym, z rzekomą marskością wątroby osierdziową i z rakowym zapaleniem otrzewnej. Od puchliny brzusznej pochodzenia przesiękowego odróżnia się wysiękowe gruźlicze zapalenie otrzewnej na podstawie zespołu objawów, odmiennego w obu tych sprawach. Mianowicie: Wysięk: 1. Ilość płynu w jamie brzusznej zwykle bywa mierna; dużo płynu spostrzega się raczej wtedy, gdy postronki otrzewne zaciskają żyły, gdy zatem płyn jest wysiękowo-przesiękowy. 2 . . Płyn gromadzi się raczej powoli. 3. Płyn bywa zwykle mało ruchomy. 4. Zazwyczaj stwierdza się rozlaną lub ograniczoną bolesność uciskową brzucha, czasami dopiero po wypuszczeniu płynu, gdy zapalnie zmienione blaszki otrzewnej stykają się z sobą; często samorodne bóle w brzuchu; objaw Blumberga dodatni. 5. Obrona mięśniowa rozlana lub ograniczona w obrębie brzucha. 6. Rozszerzenie żył w powłokach brzusznych, jeżeli jest, bywa nieznaczne. 7. Nieraz stany gorączkowe. 8. Powiększenie śledziony bywa rzadko i jest wyrazem gruźlicy lub skrobiawicy śledziony towarzyszącej gruźliczemu zapaleniu otrzewnej. 9. Nie ma krwawień z przewodu pokarmowego. Przesiek: 1. Duża ilość płynu przemawia raczej za przesiękiem. 2. Płyn narasta nieraz szybko. 3. Płyn jest zwykle ruchomy. 4. Nie ma bolesności uciskowej ani holów w brzuchu; objaw Blumberga -ujemny. 5. [podobne: fizjoterapia Poznań, ortopeda Wrocław, laryngolog wrocław ]