Katastrofalna pneumatoza

71-letni mężczyzna z zaawansowanym rakiem trzustki, z 12-godzinną historią rozlanego bólu brzucha i wymiotów z towarzyszącą tkliwością brzucha i sztywnością otrzymał neoadiuwantową radioterapię . Zwykły film jamy brzusznej i skany tomograficzne ujawniły pneumatozę jelit wzdłuż konturu żołądka i dwunastnicy, żylny gaz w portalu i sąsiadujące zgrubienie jelit. Jego złe prognozy onkologiczne, stopień pneumatozy jelit i ogólna kruchość skłoniły pacjenta do odmowy dalszej interwencji. Został przeniesiony do opieki komfortu i zmarł 48 godzin po prezentacji. Pneumatoza jelitowa może stanowić odkrycie związane z chorobą zagrażającą życiu, jak widać u tego pacjenta. 71-letni mężczyzna z zaawansowanym rakiem trzustki, który otrzymał neoadiuwantową radioterapię z 12-godzinną historią rozlanego bólu brzucha i wymiotów z towarzyszącą tkliwością brzucha i sztywnością. Zwykły film jamy brzusznej (panel A) i skany tomograficzne (panele B i C) ujawniły pneumatozę jelit wzdłuż konturu żołądka i dwunastnicy (panel A, odźwiernik i dwunastnica, dwie strzałki w lewym dolnym rogu, mniejsza skrzywienie żołądka, pojedyncza strzałka u góry, większa skrzywienie żołądka, trzy strzałki w prawym dolnym rogu), żylny gaz w portalu (panel C, strzałka) i sąsiadujące zgrubienie jelit. Jego złe prognozy onkologiczne, stopień pneumatozy jelit i ogólna kruchość skłoniły pacjenta do odmowy dalszej interwencji. Został przeniesiony do opieki komfortu i zmarł 48 godzin po prezentacji. Pneumatoza jelitowa może stanowić odkrycie związane z chorobą zagrażającą życiu, jak widać u tego pacjenta.

Juan A. Ramos, MD
Emir Festic, MD
Mayo Clinic, Jacksonville, FL
com