Nadcisnienie i choroba Lesniowskiego-Crohna

59-letni mężczyzna z nadciśnieniem i chorobą Leśniowskiego-Crohna komplikowaną przez przetoki stracił przytomność w domu. Był leczony infliksymabem podawanym przez centralne żylne urządzenie dostępowe, które zostało umieszczone w celu długotrwałego przerywanego leczenia. Pacjent był leczony bezskutecznie sulfasalazyną, glikokortykoidami i terapiami immunomodulującymi, w tym metotreksatem, azatiopryną i merkaptopuryną. Został zaintubowany i przewieziony na pogotowie. Objawy życiowe były stabilne, a badanie fizykalne charakteryzowało sinica głowy, szyi, górnej części tułowia i ramion. Wenografia wykazała niedrożność żyły głównej górnej, co jest zgodne z zespołem żyły głównej górnej (SVCS). Tromboliza przyspieszona ultradźwiękami została przeprowadzona wraz z gołym metalowym stentowaniem żyły głównej górnej, co złagodziło niedrożność. Po 2 tygodniach hospitalizacji pacjent odzyskał jedynie resztkowe zaburzenia wzrok u w prawym oku (20/200) w wyniku długotrwałego przeciążenia żył siatkówki. SVCS jest często wynikiem zewnętrznej kompresji nowotworów (np. Raków płuc i chłoniaków), ale może być spowodowana zakrzepicą wewnątrznaczyniową związaną z umieszczeniem centralnego cewnika. 59-letni mężczyzna z nadciśnieniem i chorobą Leśniowskiego-Crohna komplikowaną przez przetoki był nieprzytomny w domu. Był leczony infliksymabem podawanym przez centralne żylne urządzenie dostępowe, które zostało umieszczone w celu długotrwałego przerywanego leczenia. Pacjent był leczony bezskutecznie sulfasalazyną, glikokortykoidami i terapiami immunomodulującymi, w tym metotreksatem, azatiopryną i merkaptopuryną. Został zaintubowany i przewieziony na pogotowie. Objawy życiowe były stabilne, a badanie fizykalne charakteryzowało sinica głowy, szyi, górnej części tułowia i ramion. Wenografia wykazała niedrożność żyły głównej górnej, co jest zgodne z zespołem ży y głównej górnej (SVCS). Tromboliza przyspieszona ultradźwiękami została przeprowadzona wraz z gołym metalowym stentowaniem żyły głównej górnej, co złagodziło niedrożność. Po 2 tygodniach hospitalizacji pacjent odzyskał jedynie resztkowe zaburzenia wzroku w prawym oku (20/200) w wyniku długotrwałego przeciążenia żył siatkówki. SVCS jest często wynikiem zewnętrznej kompresji nowotworów (np. Raków płuc i chłoniaków), ale może być spowodowana zakrzepicą wewnątrznaczyniową związaną z umieszczeniem centralnego cewnika.

Bharat Kumar, MD
Nael Aboul Hosn, DO
University of Kentucky, Lexington, KY
bharat. edu