Najrzadszy jest typ poprzeczny

Rzadziej choroba rozpoczyna się w jednej opłucnej, stąd przechodzi na otrzewną i w końcu na drugą opłucną. Najrzadszy jest typ poprzeczny, polegający na zapaleniu kolejno jednej opłucnej, drugiej opłucnej i osierdzia. Z innych błon surowiczych bywa dość często wciągnięte w sprawę chorobową osierdzie. Odstęp czasu od usadowienia się sprawy w jednej błonie do zaatakowania następnej błony może trwać do kilku tygodni. Rzadziej zapalenie powstaje w innej błonie już po wygaśnięciu sprawy w poprzedniej. Po dłuższym. czasie może nastąpić wyzdrowienie, zejście w postać włóknisto-serowaciejącą, włóknisto-zrostową lub śmierć wśród objawów wyczerpania (suchoty błon surowiczych) albo wskutek powikłania ostrą gruźlicą prosówkową uogólnioną. W postaci włóknisto-serowaciejącej rozlanego gruźliczego zapalenia otrzewnej chorzy uskarżają się na bóle w brzuchu stałe lub przejściowe, wzmagające się podczas ruchów, po spożyciu pokarmów, w związku z oddawaniem stolca, nadto na nudności wymioty, brak łaknienia, często na biegunkę, ogólne osłabienie i chudnienie. Przedmiotowo w postaci włóknisto-serowaciejącej zapalenia gruźliczego otrzewnej, prócz gorączki o torze zwalniającym, przerywanym lub nieregularnym, stwierdza się w zakresie brzucha nieregularne jego wypuklenie, które uderza kontrastem w zestawieniu z wychudnieniem klatki piersiowej, twarzy i ramion, rozszerzenie powierzchownych żył oraz guzy. Guzy są usadowione przeważnie w okolicy pępka i w prawym dole biodrowym. Tworzą je zmarszczona wskutek zmian zapalnych sieć większa oraz naciekłe i zserowaciałe węzły krezkowe wyczuwa się je nieraz dopiero metodą potrącania lub dopiero po wypuszczeniu płynu. Są one nieruchome, twarde, o powierzchni nie równej , uciskowo bolesne. [przypisy: anatomia palpacyjna, agencja statystów, plastyka krocza ]