Rak piersi po użyciu estrogenu i progestyny u kobiet po menopauzie

Po opublikowaniu raportu z 2002 r. Dotyczącego próby estrogenowej i progestynowej WHI (Women s Health Initiative) użycie hormonalnej terapii menopauzalnej w Stanach Zjednoczonych znacznie się zmniejszyło. Następnie zmniejszyła się zapadalność na raka piersi, co sugeruje związek przyczynowo-skutkowy między leczeniem hormonalnym a rakiem piersi. Przyczyna tego spadku pozostaje jednak kontrowersyjna. Metody
Przeanalizowaliśmy wyniki randomizowanego badania klinicznego WHI – w którym jedna grupa badana otrzymywała 0,625 mg skoniugowanych estrogenów końskich plus 2,5 mg octanu medroksyprogesteronu dziennie, a inna grupa otrzymywała placebo – i badała trendy czasowe w diagnozach raka piersi w obserwacjach WHI- kohorta badania. Czynniki ryzyka raka piersi, częstość mammografii i częstość występowania raka piersi w zależności od czasu zostały ocenione w odniesieniu do złożonego stosowania hormonów.
Wyniki
W badaniu klinicznym rozpoznano mniej przypadków raka piersi w grupie otrzymującej estrogen z progestagenem niż w grupie placebo w pierwszych dwóch latach badania, ale liczba diagnoz wzrosła w ciągu 5,6-letniego okresu interwencji. Zwiększone ryzyko zmniejszyło się gwałtownie po tym, jak obie grupy przestały przyjmować tabletki, pomimo podobnej częstości mammografii. W badaniu obserwacyjnym częstość występowania raka piersi była początkowo około dwa razy wyższa w grupie otrzymującej hormon menopauzalny niż w grupie placebo, ale ta różnica w częstości występowania zmniejszyła się gwałtownie w ciągu około 2 lat, zbiegając się z coroczną redukcją łączone stosowanie hormonów. W tym okresie różnice w częstotliwości mammografii pomiędzy dwiema grupami pozostały niezmienione.
Wnioski
Zwiększone ryzyko raka sutka związane ze stosowaniem estrogenu i progestyny zmniejszyło się znacznie wkrótce po odstawieniu skojarzonej terapii hormonalnej i nie miało związku ze zmianami w częstotliwości mammografii.
Wprowadzenie
Badanie Inicjatywy Zdrowia Kobiet (ang. Women s Health Initiative – WHI) sprzężonych estrogenów końskich z octanem medroksyprogesteronu przerwano, gdy wykazano, że ryzyko dla zdrowia przewyższa korzyści terapii skojarzonej hormonalnej.1 Częstość występowania raka piersi była wyższa w grupie stosującej hormonoterapię, a nowotwory większy i bardziej zaawansowany2; Ponadto częstość występowania nieprawidłowości na mammografach i biopsjach piersi wzrosła w grupie stosującej hormonalną terapię.3
Po opublikowaniu naszego wstępnego raportu WHI w roku 2002,1 stosowanie hormonów menopauzalnych znacznie się zmniejszyło w Stanach Zjednoczonych.4,5 Około rok później zaobserwowano znaczny spadek zachorowalności na raka piersi.6,7 Chociaż wiele krajów odnotowano podobne spadki, 8-10 innych nie, 11,12, a przyczyna spadku pozostaje kontrowersyjna.13,14 Czasowa zależność między zmniejszonym stosowaniem hormonów menopauzalnych a spadkiem częstości występowania raka piersi sugerowała przyczynowość, chociaż zmiany w Częstotliwość mammograficznego badania przesiewowego, a także inne czynniki zostały uznane za możliwe czynniki uczestniczące. 6,6 Po przerwaniu badania WHI zaobserwowano więcej przypadków raka piersi w okresie obserwacji (średnio 2,4 roku) wśród kobiet, które otrzymywały estrogen progesteronu niż w grupie placebo, 15 i okazało się, że terapia hormonalna utrudnia wykrycie raka piersi.2.3
Metody