Rozszczepienie aorty

4 tygodnie ago

81-letni mężczyzna bez udokumentowanej historii medycznej stawił się na oddziale ratunkowym z bólem nadłonowym i zatrzymaniem moczu w wyniku łagodnego rozrostu gruczołu krokowego. Okazało się, że miał on podwyższony poziom troponiny I, przy 0,17 ng na mililitr (wartość normalna, <0,08). Nie zgłosił żadnego bólu klatki piersiowej, pleców lub duszności. Nie stwierdzono zmian niedokrwiennych w elektrokardiografii. Radiografia klatki piersiowej wykazała poszerzenie śródpiersia. Echokardiografia przezklatkowa wykazała tętniakową dylatację i płatek rozdzielający w aorcie wstępującej (wideo). Obliczona tomograficznie angiografia klatki piersiowej i brzucha wykazała tętniaka wstępującego aorty (panel A, niebieskie strzałki) i rozcięcia aorty typu I DeBakey. Rozbiór obejmował aortę wstępującą (panel B, biała strzałka), łuk aorty (panel C, niebieska strzałka) i aortę zstępującą (panele B i C, czerwone strzałki), kończący się tu ż poniżej źródła tętnic nerkowych. Wykorzystano również kilka naczyń rozgałęzionych, w tym prawą tętnicę brachiocefaliczną, lewą tętnicę podobojczykową (panel C, zielona strzałka) i tętnicę krezkową górną. Z uwagi na brak związanych z tym objawów, rozwarstwienie uważano za przewlekłe. Pacjent odmówił uwzględnienia interwencji chirurgicznej, ale zgodził się na leczenie beta-blokerem. Rok później stan pacjenta nie pogorszył się; był nadal leczony beta-blokerem i otrzymał rutynową opiekę kontynuacyjną. Wideo
Tętniak aorty aorty. (00:15)
81-letni mężczyzna bez udokumentowanej historii medycznej został przedstawiony na oddziale ratunkowym z bólem nadłonowym i zatrzymaniem moczu w wyniku łagodnego rozrostu gruczołu krokowego. Okazało się, że miał on podwyższony poziom troponiny I, przy 0,17 ng na mililitr (wartość normalna, <0,08). Nie zgłosił żadnego bólu klatki piersiowej, pleców lub duszności. Nie stwierdzon o zmian niedokrwiennych w elektrokardiografii. Radiografia klatki piersiowej wykazała poszerzenie śródpiersia. Echokardiografia przezklatkowa wykazała tętniakową dylatację i płatek rozdzielający w aorcie wstępującej (wideo). Obliczona tomograficznie angiografia klatki piersiowej i brzucha wykazała tętniaka wstępującego aorty (panel A, niebieskie strzałki) i rozcięcia aorty typu I DeBakey. Rozbiór obejmował aortę wstępującą (panel B, biała strzałka), łuk aorty (panel C, niebieska strzałka) i aortę zstępującą (panele B i C, czerwone strzałki), kończący się tuż poniżej źródła tętnic nerkowych. Wykorzystano również kilka naczyń rozgałęzionych, w tym prawą tętnicę brachiocefaliczną, lewą tętnicę podobojczykową (panel C, zielona strzałka) i tętnicę krezkową górną. Z uwagi na brak związanych z tym objawów, rozwarstwienie uważano za przewlekłe. Pacjent odmówił uwzględnienia interwencji chirurgicznej, ale zgodził się na lec zenie beta-blokerem. Rok później stan pacjenta nie pogorszył się; był nadal leczony beta-blokerem i otrzymał rutynową opiekę kontynuacyjną. [więcej w: rehabilitacja sportowa, rehabiltacja, dobry fizjoterapeuta warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: dobry fizjoterapeuta warszawa rehabilitacja sportowa rehabiltacja