Usadowienie bólów odpowiada siedzibie sprawy zapalnej

Przyczyną bólów może być także zwężenie jelit, wywołane przez zrosty lub postronki. Charakter bólów bywa różny: stały lub przejściowy, tępy lub ostry, rżnący, rwący, szarpiący i in. Zwłaszcza silne bóle dochodzące do stopnia kolki odczuwają chorzy w przypadkach utrudnienia posuwania się zawartości jelitowej wskutek zrostów. Usadowienie bólów odpowiada siedzibie sprawy zapalnej. Zależnie od tego chorzy bardzo często dostają bólów w pewnych, stale tych samych okolicznościach. W zapaleniu np. otrzewnej żołądka bóle pojawiają się po spożyciu pokarmu, najczęściej na szczycie trawienia żołądkowego, kiedy ruchy żołądka są najwybitniejsze. W zapaleniu około macicznym chore nieraz odczuwają bóle w dole brzucha podczas oddawania stolca lub moczu, podczas wstrząśnień ciała (jazda po złych drogach, tańce itp. ), spółkowania, badania ginekologicznego, w okresie miesiączki itd. Prócz bólów w brzuchu chorzy uskarżają się bardzo często na nudności, odbijania się, czasami na wymioty, wzdęcie brzucha, zaparcie stolca i inne dolegliwości trawienne pochodzenia po części mechanicznego, po części zaś odruchowego z otrzewnej. Przypadłości te nieraz są tak dokuczliwe, że chorzy zaczynają ograniczać posiłki i w związku z tym tracą siły, chudną i często stają się hipochondrykami. Przedmiotowo zrosty i postronki otrzewne mogą być stwierdzone obmacywaniem tylko bardzo rzadko. Wyjątek stanowią zmiany usadowione w miednicy, małej, które dają się wykryć oburęcznym badaniem przez powłoki brzuszne i pochwę lub odbytnicę. Stwierdzenie postronka bądź też zgrubienia w innym miejscu jamy brzusznej może mieć znaczenie rozpoznawcze tylko wtedy, jeżeli zmianę tę stwierdza się stale. [przypisy: nutraceutyki, agencja statystów, donepezil ]