W wielu przypadkach w rozpoznaniu zrostów moze byc pomocne badanie radiologiczne przewodu pokarmowego oraz pecherzyka zólciowego

Rozpoznanie przewlekłego ograniczonego nieswoistego zapalenia otrzewnej nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza jeżeli sprawa toczy się poza obrębem miednicy małej. Naprowadzają je na myśl takie objawy, jak: stała bolesność uciskowa w pewnym miejscu brzucha, zwiększenie bólów, zależnych od choroby podstawowej, czasami gorączka, przyśpieszenie opadania krwinek w krwi i in. , jeżeli one pojawiają się u chorego dotkniętego wrzodem trawiennym żołądka lub dwunastnicy, zapaleniem pęcherzyka żółciowego, bardzo uporczywym zaparciem itp. W wielu przypadkach w rozpoznaniu zrostów może być pomocne badanie radiologiczne przewodu pokarmowego oraz pęcherzyka żółciowego. W przypadkach zrostów okołożołądkowych po lewej stronie nagłe, silne pociągnięcie na zewnątrz lewego łuku żebrowego wywołuje silny, głęboki ból (objaw Rosenheima), a w przypadkach zrostów okołookrężniczych chorzy odczuwają silne bóle podczas rozdymania jelit lub wprowadzania płynu przez odbyt. Rokowanie. Przewlekłe ograniczone nieswoiste zapalenie otrzewnej nie zagraża życiu, lecz pozostające po nim zrosty lub postronki mogą być przyczyną znacznych dolegliwości chorego. Leczenie w okresie zapalnym przewlekłego ograniczonego nieswoistego zapalenia otrzewnej jest takie samo jak w przewlekłym zapaleniu otrzewnej rozlanym. W przypadkach zrostów otrzewnej pozostałych po zapaleniu stosuje się zabiegi cieplne, mianowicie: gorące okłady borowinowe na brzuch, lampę kwarcową lub soluks, głębokie naświetlania promieniami rentgenowskimi i in. Jednocześnie stosuje się leczenie odpowiednio do choroby podstawowej. [przypisy: poradni zdrowia psychicznego, olej z pachnotki, co to zdrowie ]