ZAPALENIA OTRZEWNEJ SWOISTE

Wlewaniem zawiesiny kontrastowej przez odbytnicę stwierdza się utrudnienie przechodzenia zawiesiny z odbytnicy do okrężnicy esowatej, powolne wypełnienie się okrężnicy esowatej, znaczne jej wydłużenie, zmniejszenie ruchomości, niemożność rozsunięcia jej ramion, zbliżonych do siebie, czasami utrudnienie przechodzenia zawiesiny z okrężnicy esowatej do zstępującej. W postaci wtórnej wykrywa się prócz tego zmiany zależne od choroby podstawowej. Rokowanie w początkowym okresie przewlekłego zapalenia bliznowaciejącego krezki okrężnicy esowatej jest pomyślne, gdyż odpowiednie leczenie zachowawcze może usunąć zaburzenia w oddawaniu stolca. W okresie zupełnego rozwoju choroby trzeba pamiętać o możliwości nagłego skrętu okrężnicy esowatej. Leczenie w okresie początkowym przewlekłego zapalenia bliznowaciejącego krezki, okrężnicy esowatej polega na przestrzeganiu diety odpowiednio do stanu przewodu pokarmowego i na uregulowaniu wypróżnień. Leki przeczyszczające zazwyczaj zawodzą lub działają niedostatecznie, najlepiej działają wysokie lewatywy. W późniejszym okresie, gdy leczenie zachowawcze już zawodzi, dobre skutki można uzyskać po leczeniu operacyjnym. V. ZAPALENIA OTRZEWNEJ SWOISTE (PERITONITIS SPECIFICA) 1. Zapalenie otrzewnej gruźlicze Gruźlica otrzewnej (Tuberculosis peritonaei) Przyczyny, wywód chorobowy. Gruźlicze zapalenie otrzewnej powstaje wskutek zakażenia otrzewnej prątkami gruźlicy. Jest to prawie zawsze sprawa wtórna, dołączająca się do gruźlicy płuc, jelit, węzłów chłonnych, kości, stawów, u kobiet do gruźlicy narządu rodnego itd. Z ogniska pierwotnego prątki mogą docierać do otrzewnej różnymi drogami. Zakażenie otrzewnej może nastąpić drogą krwi (infectio haemato gen es). Tu należy gruźlica otrzewnej, którą się spostrzega w ostrej uogólnionej gruźlicy prosówkowej, a także prawdopodobnie ta, która nieraz wikła marskość zanikową wątroby. [podobne: odczyn rivalty, ginekolog po angielsku, forskolina skutki uboczne ]

Powiązane tematy z artykułem: forskolina skutki uboczne ginekolog po angielsku odczyn rivalty