49-letni mężczyzna przeszedł tomografię komputerową (CT) w ramach rutynowej obserwacji po lewej nefrektomii wykonanej 2 lata wcześniej w kierunku raka nerkowokomórkowego. Wyleczone pionowe nacięcie linii środkowej w górnej części brzucha stwierdzono podczas badania fizykalnego. TK w jamie brzusznej ujawniła pionowe, liniowe, zwapniałe uszkodzenie w blizny po nacięciu na przedniej ścianie jamy brzusznej, rozciągające się od bezpośredniego regionu podxiphoid do regionu pępkowego. To odkrycie było zgodne ze skostnieniem heterotopowym, podtypem mięśniówki kostnej urazowej. Histologiczne dowody na obecność elementów kostnych, chrzęstnych, a czasami także na szpiku wyodrębniają tę jednostkę z dystroficznego zwapnienia. Chociaż jest to objawowe tylko w rzadkich przypadkach, może powodować ból brzucha i dyskomfort; leczenie w takich przypadkach polega na całkowitym wycięciu z pierwotnym zamknięciem. W tym przypadku nie podjęto żadnych dal szych działań; jednak pacjentowi zalecono powrót do wizyty kontrolnej. 49-letni mężczyzna przeszedł tomografię komputerową (CT) w ramach rutynowej obserwacji po lewej nefrektomii wykonanej 2 lata wcześniej w kierunku raka nerkowokomórkowego. Wyleczone pionowe nacięcie linii środkowej w górnej części brzucha stwierdzono podczas badania fizykalnego. TK w jamie brzusznej ujawniła pionowe, liniowe, zwapniałe uszkodzenie w blizny po nacięciu na przedniej ścianie jamy brzusznej, rozciągające się od bezpośredniego regionu podxiphoid do regionu pępkowego. To odkrycie było zgodne ze skostnieniem heterotopowym, podtypem mięśniówki kostnej urazowej. Histologiczne dowody na obecność elementów kostnych, chrzęstnych, a czasami także na szpiku wyodrębniają tę jednostkę z dystroficznego zwapnienia. Chociaż jest to objawowe tylko w rzadkich przypadkach, może powodować ból brzucha i dyskomfort; leczenie w takich przypadkach polega na całkowitym wycięciu z p ierwotnym zamknięciem. W tym przypadku nie podjęto żadnych dalszych działań; jednak pacjentowi zalecono powrót do wizyty kontrolnej.

[patrz też: okulista na nfz wrocław, bewacizumab, odczyn rivalty ]