Czasami sprawa dotyczy prawie wylacznic krezki jelit cienkich

W sprawę chorobową nieraz bywa wciągnięta sieć oraz krezka ulegająca następowemu skurczeniu i skróceniu. Czasami sprawa dotyczy prawie wyłącznic krezki jelit cienkich (mesenteriitis chronica cicatricans Riedeli) lub okrężnicy esowatej (mesosigmoiditis chronica cicatricans) prawie bez udziału otrzewnej pętli jelitowych. Zrosty i postronki otrzewne mogą być przyczyną przemieszczenia narządów, ich unieruchomienia, zgięć pętli jelitowych, zwężenia, a nawet niedrożności jelita; zadzierzgnienia jelita, skrętu okrężnicy esowatej wskutek skurczenia jej krezki, powstania guzów sieci po operacjach brzusznych (guzy Brauna itd. ). Objawy. Przewlekłe nieswoiste zapalenie ograniczone do otrzewnej jakiegokolwiek narządu bardzo często przebiega niepostrzeżenie, w innych przypadkach wzmaga objawy podstawowej choroby (wrzodu żołądka, zapalenia pęcherzyka żółciowego itd. ). Chorzy mogą odczuwać nieco silniejsze bóle niż przedtem, czasami stwierdza się tarcie otrzewne, niekiedy bolesność uciskową i lekki stan gorączkowy. W praktyce o wiele większe znaczenie mają następstwa przewlekłego zapalenia w postaci zrostów, postronków i guzów. Bardzo często wprawdzie nie wywołują one żadnych dolegliwości. W innych jednak przypadkach mogą być: one przyczyną różnego rodzaju przypadłości, nierzadko bardzo uporczywych i nawet nieznośnych dla chorego. Najczęstszym i nieraz jedynym objawem zrostów otrzewnych są bóle w brzuchu. Zależą one od pociągania otrzewnej ściennej przez zrosty lub postronki podczas ruchów robaczkowych jelit, wypełnienia żołądka czy też jelit, zmiany położenia chorego, napięcia tłoczni brzusznej wskutek wysiłku fizycznego itp. [patrz też: olej z pachnotki, kolejka skierowań do sanatorium, odczyn rivalty ]

Powiązane tematy z artykułem: kolejka skierowań do sanatorium odczyn rivalty olej z pachnotki