Leczenie w gruzliczym zapaleniu otrzewnej

Leczenie w gruźliczym zapaleniu otrzewnej ma za zadanie: 1) zapewnić spokój chorej otrzewnej; 2) wzmocnić siły obronne chorego i 3) wywoływać oraz podtrzymywać – przekrwienie otrzewnej, które sprzyja wygojeniu się sprawy chorobowej. I Spokój zapewnia się otrzewnej przez długotrwałe leżenie w łóżku, zwłaszcza na świeżym powietrzu w zdrowej miejscowości w klimacie podgórskim, dodatnio wpływającym na łaknienie i na narząd krwiotwórczy. Leczenie kojarzy się z obfitym odżywianiem chorego pokarmami łatwo strawnymi i zawierającymi dużo jednostek ciepła (masło, cukier, pokarmy mączne, dokładnie rozgotowane jarzyny z masłem, jaja itd. ), z wyłączeniem pokarmów wzdymających. Podaje się też witaminy. W postaci wysiękowej poleca się ograniczać podawanie soli kuchennej . Skuteczne jest leczenie promieniami pozafiołkowymi. Polega cno na naświetlaniu brzucha słońcem w klimacie górskim, a w domu lampą kwarcową. Dla uniknięcia poparzenia brzucha leczenie lampą kwarcową rozpoczyna się przy odległości lampy kwarcowej mniej więcej 1 metra, przy czym czas naświetlania zaczynając od 5 minut stopniowo się przedłuża do jednej godziny. W postaci włóknisto-serowaciejącej oraz włóknisto-zrostowej dobry skutek wywiera leczenie promieniami rentgenowskimi, zawodne w postaci wysiękowej, prawdopodobnie wskutek absorpcji promieni przez płyn. Poleca się także leczenie odmą otrzewną. Metoda polega na wprowadzeniu do jamy otrzewnej 600-1000 ml azotu lub powietrza po uprzednim wypuszczeniu płynu. Skuteczniej działa otwarcie jamy brzusznej-(laparotomia) połączone z usunięciem płynu i następowym szczelnym zaszyciem brzucha. Metodę tę pierwszy zastosował Spencer Wells w przypadku wysiękowej postaci gruźliczego zapalenia otrzewnej, rozpoznanym mylnie jako torbiel jajnikowa. [podobne: dobry fizjoterapeuta warszawa, żuraw warsztatowy, części zamienne do maszyn rolniczych poznań ]

Powiązane tematy z artykułem: części zamienne do maszyn rolniczych poznań dobry fizjoterapeuta warszawa żuraw warsztatowy