Otrzewna jest przekrwiona

Otrzewna jest przekrwiona, pokryta miejscami włóknikiem i usiana licznymi, małymi gruzełkami, W otrzewnej widać nadto wybroczyny. Postać wysiękowa nieraz kojarzy się z gruźliczym zapaleniem innych błon surowiczych, zwłaszcza opłucnej i osierdzia. Takie skojarzone zapalenie nosi miano: gruźlicze zapalenie wielu błon surowiczych (polyserositis tuberculosa). Jeżeli złogi włóknika są nieliczne i cienkie, może nastąpić wygojenie sprawy: wysięk wsysa się, a gruzełki włóknieją i pozostawiają po sobie drobniutkie blizenki. Natomiast jeżeli złogi włóknika są obfite, to organizacja włóknika wiedzie do powstania grubych zrostów oraz do zgrubienia samej otrzewnej. Pomiędzy zrostami znajdują się resztki wysięku oraz zserowaciałe gruzełki. W ten sposób postać – wysiękowa przechodzi w postać włóknisto-serowaciejącą. Postać ta rozlanego gruźliczego zapalenia otrzewnej może powstać i od razu. Bywa to wtedy, gdy wysięku płynnego jest mało, natomiast złogi włóknika są bardzo obfite. Poszczególne pętle jelitowe zlepiają się z sobą, z innymi narządami brzusznymi, z krezką, siecią, z otrzewną ścienną. Przy organizacji włóknika tworzą się zrosty, w których mieszczą się liczne gruzełki zserowaciałe. Jeżeli między zlepionymi pętlami jelit znajduje się wysięk surowiczy, krwotoczny lub ropny z masami zserowaciałymi, to powstaje odmiana rozpadowo-ropna postaci włóknisto-serowaciejącej (peritonitis tuberculosa ulcerosopurulenta). [patrz też: cetuksymab, poradni zdrowia psychicznego, kto może być dawcą szpiku ]

Powiązane tematy z artykułem: cetuksymab kto może być dawcą szpiku poradni zdrowia psychicznego