Plamy Roth w infekcyjnym zapaleniu wsierdzia

34-letni mężczyzna zgłosił się do oddziału ratunkowego w zwiazku ze zmniejszonym widokiem w prawym oku, które rozwinęło się tego ranka. Czuł się dobrze, oprócz epizodów zawrotów głowy i duszności po ćwiczeniach w ciągu ostatnich 4 miesięcy. Epizody te zaczęły się tydzień po tym, jak pacjent przeszedł leczenie dentystyczne. Poprzednie rozległe dochodzenia były niejednoznaczne. Jego wygląd i objawy siatkówki skłoniły go do skierowania do zespołu kardiologicznego, który przyznał mu się tego dnia. Był bez opamiętania, ale miał szmer pansystolic i pojedynczy krwotok z odłamkami na prawym kciuku. Badanie echokardiograficzne wykazało umiarkowaną do ciężkiej niedomykalności zastawki mitralnej z pogrubieniem i oznakami wegetacji. Frakcja wyrzutowa wynosiła 65%. Pozostałe wartości były normalne. Cztery zestawy hodowli krwi dały Streptococcus viridans, a dożylne antybiotyki rozpoczęto natychmiast. Jego objawy uległy poprawie, a ostr ość wzroku stopniowo poprawiała się od 20/200 na prezentacji do 20/20 po 8 miesiącach od prezentacji. Jego prawy wygląd jest przedstawiony po prezentacji (Panel A), 3 dni później (Panel B) i 3 miesiące później (Panel C). Obecność krwawień wyśrodkowanych na biel (plamy Rotha) powinna skłonić do rozważenia możliwego infekcyjnego zapalenia wsierdzia. Porównanie panelu A i panelu B (w odstępie 3-dniowym) pokazuje, jak szybko takie miejsca mogą się zmienić. Obecnie trwa monitorowanie niedomykalności zastawki mitralnej pacjenta, która rozpoczęła się po całkowitym ustąpieniu zapalenia wsierdzia. 34-letni mężczyzna zgłosił się do oddziału ratunkowego na oko ze zmniejszonym wzrokiem w prawe oko, które rozwinęło się tego ranka. Czuł się dobrze, oprócz epizodów zawrotów głowy i duszności po ćwiczeniach w ciągu ostatnich 4 miesięcy. Epizody te zaczęły się tydzień po tym, jak pacjent przeszedł leczenie dentystyczne. Poprzednie rozległe do chodzenia były niejednoznaczne. Jego wygląd i objawy siatkówki skłoniły go do skierowania do zespołu kardiologicznego, który przyznał mu się tego dnia. Był bez opamiętania, ale miał szmer pansystolic i samotny krwotok na prawym kciuku. Badanie echokardiograficzne wykazało umiarkowaną do ciężkiej niedomykalności zastawki mitralnej z pogrubieniem i oznakami wegetacji. Frakcja wyrzutowa wynosiła 65%. Pozostałe wartości były normalne. Cztery zestawy hodowli krwi dały Streptococcus viridans, a dożylne antybiotyki rozpoczęto natychmiast. Jego objawy uległy poprawie, a ostrość wzroku stopniowo poprawiała się od 20/200 na prezentacji do 20/20 po 8 miesiącach od prezentacji. Jego prawy wygląd jest przedstawiony po prezentacji (Panel A), 3 dni później (Panel B) i 3 miesiące później (Panel C). Obecność krwawień wyśrodkowanych na biel (plamy Rotha) powinna skłonić do rozważenia możliwego infekcyjnego zapalenia wsierdzia. Porównanie panelu A i panelu B (w odstępie 3-dniowym) pokazuje, jak szybko takie miejsca mogą się zmienić. Obecnie trwa monitorowanie niedomykalności zastawki mitralnej pacjenta, która rozpoczęła się po całkowitym ustąpieniu zapalenia wsierdzia.

Omar A. Mahroo, Ph.D.
Elizabeth M. Graham, FRCOphth.
St. Thomas Hospital, Londyn, Wielka Brytania
ac.uk
Powołując się na artykuły (2)
[patrz też: olej z pachnotki, kto może być dawcą szpiku, fala uderzeniowa przeciwwskazania ]