55-letnia kobieta ze zdiagnozowanym chłoniakiem Hodgkina została przyjęta z podostrą, postępującą dusznością przy wysiłku, która rozwinęła się w ciągu 2 do 3 tygodni. Podczas badania ciśnienie krwi wynosiło 97/59 mm Hg, a częstość oddechów 20 oddechów na minutę. Zaobserwowano dystans w żyłach szyjnych i wzrost szyjnego ciśnienia żylnego podczas wdechu, znany jako znak Kussmaula (patrz wideo). Dźwięki w sercu były normalne. Nie zaobserwowano paradoksusa pulsusowego. Płuca były czyste podczas osłuchiwania. Echokardiogram przezklatkowy wykazał zagęszczenie osierdzia bez wysięku osierdziowego. Znakiem Kussmaul jest paradoksalny wzrost ciśnienia żylnego szyjnego z inspiracją. Zmniejszone ciśnienie wewnątrz klatki piersiowej podczas wdechu zwykle prowadzi do wzrostu powrotu żylnego do prawej strony serca, z towarzyszącym zmniejszeniem ciśnienia żylnego w szyjce. W przypadku upośledzonego napełniania prawej komory, żyły szyjne zost ają nabrzmiałe. Przyczyny objawów Kussmaul obejmują zawał prawej komory, ciężką niewydolność prawej komory, restrykcyjną kardiomiopatię, zwężające się zapalenie osierdzia i zwężenie zastawki trójdzielnej. Postulowano, że u tego pacjenta występuje zwężające się zapalenie osierdzia związane z radioterapią śródpiersia, prowadzące do upośledzonego napełniania serca i powodujące pojawienie się znaku Kussmaula. Była leczona lekami moczopędnymi, co skutkowało poprawą objawów i zapobiegło potrzebie bardziej inwazyjnej terapii. Wideo
Znak Kussmaula. (00:20)
55-letnia kobieta ze zdiagnozowanym chłoniakiem Hodgkina leczonym promieniowaniem płaszcza została przyjęta z podostrą, postępującą dusznością przy wysiłku, która rozwinęła się w ciągu 2 do 3 tygodni. Podczas badania ciśnienie krwi wynosiło 97/59 mm Hg, a częstość oddechów 20 oddechów na minutę. Zaobserwowano dystans w żyłach szyjnych i wzrost szyjnego ciśni enia żylnego podczas wdechu, znany jako znak Kussmaula (patrz wideo). Dźwięki w sercu były normalne. Nie zaobserwowano paradoksusa pulsusowego. Płuca były czyste podczas osłuchiwania. Echokardiogram przezklatkowy wykazał zagęszczenie osierdzia bez wysięku osierdziowego. Znakiem Kussmaul jest paradoksalny wzrost ciśnienia żylnego szyjnego z inspiracją. Zmniejszone ciśnienie wewnątrz klatki piersiowej podczas wdechu zwykle prowadzi do wzrostu powrotu żylnego do prawej strony serca, z towarzyszącym zmniejszeniem ciśnienia żylnego w szyjce. W przypadku upośledzonego napełniania prawej komory, żyły szyjne zostają nabrzmiałe. Przyczyny objawów Kussmaul obejmują zawał prawej komory, ciężką niewydolność prawej komory, restrykcyjną kardiomiopatię, zwężające się zapalenie osierdzia i zwężenie zastawki trójdzielnej. Postulowano, że u tego pacjenta występuje zwężające się zapalenie osierdzia związane z radioterapią śródpiersia, prowadzące do upośledzonego napełniania serca i powodujące pojawienie się znaku Kussmaula. Była leczona lekami moczopędnymi, co skutkowało poprawą objawów i zapobiegło potrzebie bardziej inwazyjnej terapii.

André M. Mansoor, MD
Sudhakar P. Karlapudi, MB, BS
Oregon Health and Science University, Portland, OR
edu